lørdag 13. april 2013

PERU BABY!

Makan til dårlig blogging skal man lete lenge etter. Det har ikke vært mangel på nett, men på tid. Galapagos var magisk, masse dyr, snorkling (med haier!) og spektakulært landskap. Vil tilbake allerede! Har fortsatt en haug øyer å utforske.

For øyeblikket befinner jeg meg i Qusco, Peru. Ny gruppetur med masse herlige folk! Alle (med unntak av guiden, meg, en nordmann til og en sveitser) er engelsktalene dvs fra England og Australia. Så langt har vi beveget oss fra Lima hit til Qusco (med mange stopp undeveis) og om et par dager skal vi ta fatt på den o så store Inca Trailen. Har vært oppe i høyden og testa hvordan det var (høyeste punkt 4900 moh), ganske så høyt for en stakkar som ikke engang har vært på toppen av Gladhøpiggen. Kjente det godt, men dag to oppi høyden var bedre enn dag en, så vi satser på at det bare går en vei.

Har gjort så utrolig mye allerede her i Peru, men høydepunktet så langt må nok ha vært sandboarding/dunebuggying i Ica. Adrenalinkick deluxe. Ellers har vi sett masse fjell, lamaer/alpakkaer, spist marsvin (fy skam!), badet i hot springs, sett vulkanene i Arequipa, solnedgangen i Nasca oppe i et tårn med utsikt over to nascalines og stått opp altfor tidlig for å se condors i Cocla Canyon.

Reising er ikke så værst!

søndag 31. mars 2013

SISTE STOPP I COSTA RICA, SAN JOSE

Har sjekket inn på luksushostell (er ikke det men føles sånn). Så fint og rent overalt her. Resepsjonisten er italiensk og superhyggelig! Klønete som jeg er klarte jeg å sette fast nøkkelen min i porten til hostellet. Skulle absolutt komme meg ut på egenhånd (hvordan skulle jeg vite at det var en døråpneknapp ved siden av resepsjonen?). Superresepsjonisten kom løpende, men klarte ikke få løs nøkkelen. Var på vei ut til et kjøpesenter så han veiva meg avgårde og sa han skulle ringe en venn. Så med rimelig dårlig samvittighet satt jeg kurs for mitt første kjøpesenter i Costa Rica. Der var det mye jall, men noen fine butikker også. Fikk kjøpt ny bikini (som var formålet med turen). Veldig fornøyd med den, det eneste er at skillet mitt syns ganske heftig, men det får så være. Spiste kinamat til lunsj men fikk bare en plastgaffel å spise med, det sier seg selv at det er vanskelig å spise en grilla kylling med kun plastgaffel. Heldigvis var det noen kyllingbiter i risen også så det ble da noe mat. Måtte bare supplere med en smoothie etterpå!

Da jeg kom tilbake til hostellet var heldigvis nøkkelen ute av låsen og resepsjonisten like blid. Letta! I morgen tidlig tar jeg fly til Equador, hvor jeg skal være en natt før jeg drar til Galapagos!!!

I<3my room

onsdag 27. mars 2013

CUBAN RYTHMS: CAYO LEVISA

Når vi var på Cuba besøkte vi den fineste øya jeg noen gang har satt mine føtter på. Vi var litt uheldige med været, det blåste som fy! Men øya var likevel nydelig, bare se:

lørdag 23. mars 2013

CUBAN RYTHMS: VINALES

Den tredje byen vi besøkte på gruppeturen på Cuba var Vinales. En frodig sjarmerende liten by. Det regnet dessverre dagen vi kom så vi fikk ikke sett den fine postkortutsikten over byen på vei inn, men det klarnet dagen etter så da fikk muligheten. Det beste med Vinales var nok rideturen vi var på, selv om jeg fikk en utrolig treg hest. Vanligvis syns jeg det er mer enn greit å få hesten som ikke galopperer avgårde, men min kjære Negro (lærte navnet fordi den stadig ble ropt på fordi den var så treg) var i en klasse for seg selv. Prøvde såvidt å teste ut salsaferdighetene på det lokale kulturelle senteret men det gikk heller dårlig. Takten var helt annerledes enn på salsakurset, så jeg klarte ikke holde følge, eller huske trinnene for den saks skyld. Heldigvis var det flere på gruppa som meg (mange kjempeflinke også bare så det er sagt) så det endte med at vi dannet en lite ikke-cubansk dansering midt mellom alle de heftige salsadanserne. Det skal de ha, på Cuba vet de hvordan de skal bevege seg!

UVENTET

Vi går ut av restauranten mot parken vi må krysse over for å komme tilbake til hostellet. Plutselig slukkes alle lysene og vi hører klassisk musikk. Vi går nærmere og ser et miniorkester på en scene omkranset av levende lys. Mange mennesker har samlet seg for å høre og det løper små barn rundt overalt. Det er noe sånt man ikke forventer seg i en vulkanby i Costa Rica, og kanskje er det nettopp derfor det er så fint.

LA FORTUNA

I La Fortuna er det vulkanen Arenal som er hovedattraksjonen. Den har ikke vært aktiv på 2 år (her kommer de lokale med litt ulik info, men det fleste sier to år). Vulkanen her er den første jeg noen gang har sett, nå kan det krysses av fra lista:) Etter vi hadde vært for å se vulkanen var vi på et digert hotell som hadde såkalte hot springs, hvor vi slappet av i vannet og spiste en diger buffetmiddag.

Dagen etter tok vi turen til en foss i området. For å komme til den må man gå firehundre trappetrinn nedover. Klarte å snike oss forbi en stor turistgruppe og kom først fram til fossen. Siden vi var noen av de første der, fikk vi vannet for oss selv en god stund før det kom noen andre. Vannet holdt nok rundt norske sommertemperaturer, så det var forfriskende. Helt klart verdt turen! Selv om trappetrinnene oppover var noe tyngre enn da vi gikk ned.